مقایسه محصول

معماری ‌مکانیزم سرمایش رک بسته چیست و چگونه کار می‌کند؟

فهرست مطالب

معماری ‌مکانیزم سرمایش رک بسته چیست و چگونه کار می‌کند؟

برای دانستن نحوه کار ‌مکانیزم سرمایش رک باید بدانیم که در معماری سرمایش رک بسته تجهیزات تهویه مطبوع در تعامل با اجزاء داخلی رک‌ها هستند. در معماری فوق برای آن‌که تجهیزات به درستی خنک شوند، هر رک یک سامانه تهویه مطبوع داخلی دارد. همان‌گونه که ممکن است حدس زده باشید، مسیر انتقال جریان هوای سرد در این روش کوتاه‌تر از سرمایش سالنی و ردیفی است. به همین دلیل تغییر در مکان تجهیزات درون رک یا سالن تاثیری روی مکانیزم سرمایش فوق ندارد.
در مکانیزم سرمایش رک بسته این امکان وجود دارد که تمامی ظرفیت تهویه مطبوع را به کار گرفت و به حداکثر توان مصرفی تا 50 کیلووات در هر رک دست پیدا کرد. مکانیزم سیستم رک بسته عملکردی شبیه به سرمایش ردیفی دارد و اجازه می‌دهد سرمایشی فراتر از توان مصرفی تجهیزات به دست آورد، با این حال یکسری ویژگی‌های خاص خود دارد. کم بودن مسیر جریان هوا باعث می‌شود فن‌های تهویه مطبوع به توان کمتری نیاز داشته باشند و به این شکل راندمان افزایش پیدا می‌کند. یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که بیشتر مراکز داده کم مصرف با آن روبرو هستند، مصرف بیش از اندازه انرژی برق توسط تجهیزات فناوری‌اطلاعات است. فن‌های تهویه مطبوع یکی از عوامل مهم افزایش مصرف انرژی هستند. به همین دلیل سازمان‌هایی که به دنبال کاهش هزینه‌ها هستند به سراغ مکانیزم سرمایش رک بسته می‌روند. معماری رک بسته اجازه می‌دهد ظرفیت و افزونگی سرمایش متناسب با نیاز واقعی هر یک از ردیف‌ها تنظیم شود و به‌طور مثال افزونگی N+1 یا N2 را برای هر یک از رک‌ها که نیازمند چنین افزونگی هستند پیاده‌سازی کرد. لازم به توضیح است که افزونگی در سرمایش ردیفی برای هر یک از ردیف‌ها و در سرمایش سالنی برای تمامی سالن لازم است. در سرمایش رک بسته این امکان وجود دارد تا برآوردی از عملکرد به دست آوریم. سرمایش رک بسته فارغ از اندازه در بیشتر مراکز داده‌ای که به سرمایش مستقل رک‌ها و همچنین پیاده‌سازی مراکز داده پرظرفیت در مرکز داده کم ظرفیت (نام دیگر این مراکز داده هیبریدی است. عملکرد مراکز داده ترکیبی به این شکل است که مرکز داده نوینی که عمدتا از رک‌های با ظرفیت بالا استفاده می‌کند داخل مرکز داده سنتی استقرار می‌یابد. بخشی از سالن مرکز داده که به این مهم اختصاص پیدا می‌کند به‌نام منطقه پر ظرفیت شناخته می‌شود.) نیاز دارند لازم است. البته روش فوق خالی از اشکال نیست. به‌طور مثال، در روش فوق برای دستیابی به توان مصرفی پایین‌تر به دستگاه‌های تهویه مطبوع زیاد و لوله‌کشی نیاز است.

نات 300x300 - معماری ‌مکانیزم سرمایش رک بسته چیست و چگونه کار می‌کند؟

‌مکانیزم سرمایش رک

سرمایش ترکیبی

برخی مواقع طراحان مراکز داده هر سه روی سرمایش ردیفی، سالنی و رک بسته را به شکل ترکیبی استفاده می‌کنند تا رک‌ها به بهترین شکل خنک شوند. معماری ترکیبی اجازه می‌دهد در بخش‌های مختلف یک مرکز داده از معماری‌های سرمایشی مختلفی استفاده کرد. روش فوق مناسب برای مراکز داده‌ای است که از رک‌های با توان مصرفی مختلف استفاده می‌کنند. به‌کارگیری سرمایش ردیفی و بسته به منظور بهبود سرمایش مراکز داده‌ای که کم ظرفیت هستند کارکرد خیلی خوبی دارد. در این حالت خنک‌سازی گروه‌های کوچکی از رک‌ها با استفاده از معماری سرمایش ردیفی یا رک بسته انجام می‌شود. سامانه‌های تهویه مطبوع ردیفی و رک بسته اجازه می‌دهند رک‌های جدید پر ظرفیت متمایز از سایر بخش‌های مرکز داده خنک شوند و اجازه نمی‌دهد حرارت تولید شده توسط تجهیزات روی سرمایش سالنی تاثیر منفی بگذارد. جالب آن‌که در برخی موارد مکانیزم فوق به بهبود ظرفیت سرمایش سالنی نیز کمک می‌کند. در معماری سرمایش ترکیبی، الگویی به‌نام سرمایش مبتنی بر  هواکش رک وجود دارد که هوای تهویه شده درون رک را دریافت و به شکل مستقیم به سامانه سرمایش سالنی انتقال می‌دهد. رویکرد فوق تا حدودی برخی از مزایای رک بسته را ارائه می‌کند و اجازه می‌دهد به شکل دقیقی سرمایش مبتنی بر هواکش رک را با سرمایش سالنی ادغام کرد.

منبع:سایت اکوئیپ

اشتراک گذاری:
Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.